ماه: بهمن ۱۳۹۱

  • بداخلاقی سیاسی، از نمایی دیگر …

    سلام. این روزها بسیاری از لفظ “بد اخلاقی سیاسی” استفاده کرده و آن را محکوم می کنند. اما شاید بتوان به این امر از زاویه دیگری نگریست و نیمه پر آن را هم دید. اگر زمانی دملی چرکین در بدن شما شروع به رشد و ظهور نماید چه می کنید؟ شاید در ابتدا به امید آنکه خودش خوب شود، آن را مخفی کنید. اما اگر به تدریج بزرگ و بزرگتر و درد آن شدید و شدیدتر شود؛ چه خواهید کرد؟ شاید رفتار ها و عکس العمل ها متفاوت باشد! ۱- برخی باز هم مخفی کاری کرده و با نادیده گرفتن این واقعیت سعی در حذف صورت مسئله دارند. نتیجه این کار بسیار دردناک و تعفن آن همه را متوجه مخفی کاری شما خواهد کرد. ۲- شاید ضمن مخفی کاری نسبت به مداوای سریع و صحیح آن اقدام نمایید. نتیجه رضایت بخش بوده و کسی متوجه نخواهد شد. در صحنه سیاسی-اقتصادی…

    بیشتر بخوانید »
  • “وحدت”، شعار یا الزام !؟

    سلام. به همت جمعی از دوستان، جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ توفیق حاصل شد، نماز جمعه را در کنار برادران اهل سنت شیراز، در فضایی دوستانه و آکنده از مهر و محبت، اقامه کنیم. در مطلب قبلی با عنوان “رابطه وحدت و شرک” به صورت اجمالی بر این نکته اشاره شد که لازمه مسلمان بودن، اعتقاد به وحدت است. چرا که بنا بر توصیه و سفارش قرآن و پیامبر(ص) «هرگاه فردی اقرار به شهادتین کرد، احکام مسلمان بر وی جاری می شود» لذا اگر فردی این اصل قرآنی و روایی را قبول ندارد؛ مسلمان نیست. وحدت با شعار و تبلیغات آن هم منحصرا طی یک هفته(هفته وحدت) از سال، محقق نمی شود. تا زمانی که وحدت به صورت یک اصل اساسی و جدایی ناپذیر از ایمان و اعتقاد افراد تبدیل نشود، وحدت واقعی محقق نخواهد شد و هر آنچه که به ظاهر وحدت خوانده می شود جز حبابی از تحمل متقابل، تسامح و…

    بیشتر بخوانید »
  • رابطه وحدت و شرک!

    سلام. شاید چند روزی با تاخیر و پس از خاتمه هفته وحدت این مطلب به نگارش در آمده. ولی آن را لازم دانسته و نسبت به انتشار آن اقدام نمودم. اولین و اصلی ترین شرط مسلمان نامیدن یک فرد، اقرار به شهادتین است. هر آن کس که شهادتین گفت و اصول دین اسلام که عبارتند از توحید، نبوت و معاد(و عدل و امامت در مذهب تشیع) را باور داشت مسلمان است.(بحار ،‌ج ۶۵ ، ص ۲۴۷) عموما در روایات، ایمان و درجات آن، از اسلام آوردن افراد، متمایز گشته و بر این نکته تاکید شده است که، اسلام آوردن، لزوما به معنی ایمان، نیست. آنچه در این مبحث مد نظر است، اسلام افراد است؛ نه ایمان آنها؛ چرا که میزان و ترازوی واقعی سنجش ایمان در اختیار خداوند است و بس. اما با استفاده از ملاکها و سنجه هایی می توان به طور تقریبی به سنجش ایمان افراد پی برد. لاکن این روش…

    بیشتر بخوانید »
بستن